Wil je goed presteren aan het werk, maar lukt het niet? Het gebeurt vaak bij mensen dat de werkdag uit de hand loopt? Het begint geweldig met een flinke to-do-lijst en het algemene gevoel om het bureau helemaal leeg te hebben tegen het einde van de dag. Langzaam verlies je je concentratie, begin je dingen uit te stellen en concentreer je je op waar andere collega’s het over hebben. Plotseling ben je weggezakt in een slaperige gemoedstoestand waaraan je niet kunt ontsnappen. Leer hier hoe je de controle terugkrijgt en het meeste uit jouw werkdag haalt. Hier zijn er goudentips die je goed zullen uitkomen aan het werk.

1. Start de dag met een schoonbureau

Neem voordat je iets anders doet aan het begin van elke dag even de tijd om jouw werkruimte te ordenen en op te ruimen. Als je een opgeruimde omgeving hebt, kan je helder denken en betere resultaten behalen. Door jouw ruimte schoon te houden en te organiseren, kan je jouw productiviteit aanzienlijk verhogen en de tijd die je besteedt aan het zoeken naar items beperken.

2. Houd afstand van je mobiel aan het werk

Als je je mobiel tijdens werk gebruik kan dat enorm veel uren van je verbruiken en je moe maken. Als je een uur lang op social media doorbrengt, zijn je ogen vermoeid tegen de tijd dat je naar jouw werk pc kijkt. Ook zul je door de vermoeidheid minder geconcentreerd zijn. Als je via je pc ook toegang hebt tot social mediakanalen is het goed om je browser dicht te maken of de internetverbinding gedurende een bepaalde tijd uitdoen. Facebooken tijdens werkuren is niet toegestaan, en dat is begrijpelijk. Kies ervoor om tijdens de pauze of toiletbezoeken jouw WhatsApp berichten te beantwoorden. Als je de telefoon ook op vliegmodus zet is het ook een goede stap om de verleiding te verminderen.

3. Maak een to-do lijst

Neem aan het einde van elke dag een paar minuten de tijd om een lijst op te stellen met specifieke items om de volgende dag aan te werken. Deze praktijk legt een routekaart uit voor wat je dagelijks wilt doen of bereiken. Noteer of schat in gedachten hoe lang elke taak zou moeten duren en hoe laat je de taak wilt uitvoeren. Door alles op te schrijven wat je moet doen, kan je jouw tijd beter beheren en voorkom je dat een activiteit wordt vergeten. De takenlijst kan je elektronisch opmaken of zelf in je notitieboek opschrijven. Neem aan het begin van elke dag de lijst door om jouw geheugen op te frissen. Vergeet ook niet om de lijst gedurende de dag af te vinken om er zeker van te zijn dat er niets wordt overgeslagen en je werk volgens planning verloopt.  Breng aan het einde van de dag jouw takenlijst opnieuw in evenwicht door voltooide items te verwijderen en nieuwe items toe te voegen.

4. Zitten in natuurlijk licht

Afhankelijk van hoe jouw kantoor is ontworpen, moet je mogelijk werken in kunstlicht. Maar als je een raam bij je in de buurt hebt, probeer dan de gordijnen omhoog te houden en het raam open. Natuurlijk licht helpt je om je alerter en verjongd te voelen en het verbetert de algehele productiviteit op kantoor.

5. Neem je lunchpauze en drink voldoende

Veel werknemers besluiten de pauze over te slaan en proberen de hele dag aan hun bureau door te werken. Een pauze nemen en in een andere omgeving zijn, kan de vaardigheid vergroten. Je komt verfrist terug met nieuwe ideeën. Als je probeert door te vechten, kan je veel minder efficiënt worden. Ook al is het belangrijk om de juiste voeding te kiezen, gehydrateerd blijven is nog belangrijker. Veel mensen realiseren zich niet dat zelfs een milde uitdroging het moeilijk kan maken om zich te concentreren en mentale taken uit te voeren. Om gehydrateerd en alert te blijven, moet je minstens zes tot acht grote glazen water per dag drinken en minder cafeïne gebruiken. Voor velen van ons is koffie een must gedurende een werkdag, maar als je ‘s ochtends te veel drinkt, zul je merken dat je ‘s middags crasht. Beheer jouw inname gedurende de dag en probeer in plaats daarvan een paar kopjes groene thee (die ook cafeïne bevat) te consumeren.

6. Doe één ding tegelijk/vermijd multitasking

Werk zoveel mogelijk aan één taak tegelijk. Zo geef je meer aandacht aan de activiteit, ben je meer betrokken en is de kwaliteit van je uiteindelijke output waarschijnlijk hoger. Als je eenmaal klaar bent met een taak, ga dan systematisch naar een andere. Je kunt je taken ook zo indelen dat er variatie is of de taken waaraan je werkt mixen en matchen om spanning te creëren en de eentonigheid te doorbreken. Wanneer je veel dingen tegelijkertijd probeert te doen, belast het jouw focus, energie en concentratie over de verschillende taken. Het kan leiden tot meer vermoeidheid, gebrek aan focus en inconsistente resultaten of kwaliteit. Het kan evenzo langer duren om het werk af te ronden.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *